www.bialystok.jard.plBIALYSTOK.JARD.PL


Strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu.




Do NOWEGO ROKU z JARDem zostało:




GALERIE ZDJĘĆ




Rozrywka

Najciekawsze

Konkursy


06:20:43 16-11-2017r.


Beethoven i Berlioz w wykonaniu Orkiestry OiFP pod batutą Wojciecha Michniewskiego


Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza w piątek 17 listopada na koncert mistrzów. Usłyszymy Uwerturę „Leonora III” op. 72b i III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 Ludwiga van Beethovena oraz Symfonię fantastyczną op. 14 „Epizod z życia artysty” Hectora Berlioza w wykonaniu Orkiestry OiFP pod batutą Wojciecha Michniewskiego. Na fortepianie zagra Paweł Wakarecy.


Beethoven, tytan symfonii, sonaty fortepianowej, kwartetu smyczkowego, swojej jedynej operze, „Leonorze III”, poświęcił najwięcej wysiłku i czasu. Przyczyną ciągłego niezadowolenia Beethovena było źle napisane libretto, ale też zmagał się z nią przez dekadę ze względów osobistych: komponując śnił o kobiecie takiej jak Leonora. Ryzykując życie, przebrana za mężczyznę o symbolicznym imieniu Fidelio, zatrudniła się w więziennej twierdzy, w której przebywał jej mąż Florestan. Kluczowym momentem akcji dramaturgicznej „Fidelia” jest uratowanie bohatera przez księcia, którego przybycie obwieszcza z daleka (zza sceny) sygnał trąbki. Wśród czterech uwertur do „Fidelia”, jakie tworzył wciąż nieusatysfakcjonowany Beethoven, trzecia „Leonora” jest podobnie spójna i przemawiająca pod względem dramaturgii jak jej poprzedniczka. Popularność „Leonorze III” przyniosła obrazowa fanfara trąbki zaczerpnięta z muzycznej akcji opery.

III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 powstał w ważnym momencie rozwoju stylu Beethovena, gdy trzydziestoletni debiutował jako symfonik. Utwór ten również „debiutował” w tej dziedzinie. Po raz pierwszy w historii gatunku, orkiestra została podniesiona do rangi równego partnera dla solowego instrumentu – dotąd pełniła drugoplanową rolę akompaniatora. Symfoniczny rozmach i potęga przejawia się także w partii fortepianu. Pod względem preromantycznego charakteru ma Koncert c-moll poprzednika. Podobny w wyrazie był Koncert d-moll Mozarta, grany przez Beethovena i opatrzony przezeń autorską wirtuozowską kadencją. Koncert c-moll Beethovena ma też podobny rysunek melodii jak Koncert c-moll Mozarta, przez co utwory te zdają się rodzeństwem.

Symfonię fantastyczną Berlioza spaja temat, określony przez niego terminem z dziedziny psychiatrii: idée fixe. Uporczywie powracająca melodia przypomina początkowo myśliwskie zawołanie rogu, narasta, zmieniając się w motywy-westchnienia, zamyka salonową kodą. Całość symfonii charakteryzuje się zmieniającym się pejzażem instrumentalnym (każdy rozdział ma inna obsadę) i coraz dalszym zagłębianiem się w świat fantastyki.

/z omówienia programu Magdaleny Gajl/

17 LISTOPADA 2017

SALA KONCERTOWA | UL. PODLEŚNA 2 | GODZ. 19.00

 






Inne najcześciej czytane...






Najciekawsze


pokaż cały dział »





Rozrywka


pokaż cały dział »





Konkursy


pokaż cały dział »





Wiadomości regionalne


pokaż cały dział »





Wiadomości


pokaż cały dział »





Gospodarka


pokaż cały dział »





Motoryzacja


pokaż cały dział »





Sport


pokaż cały dział »





Zdrowie


pokaż cały dział »





Turystyka


pokaż cały dział »





Kulinaria


pokaż cały dział »





Moda i uroda


pokaż cały dział »





Praca i szkolenia


pokaż cały dział »





Imprezy jard


pokaż cały dział »





Jaga


pokaż cały dział »





Tele jard


pokaż cały dział »





Jard 24


pokaż cały dział »






» Komunikacja miejska » PKP » PKS

» Napisz do nas





*

Copyright © 2014-2015 www.jard.pl

*



stat4u

projekt ikon: icons8.com



Do poprawnego wyświetlania strony masz za starą wersję przeglądarki internetowej!


Zainstaluj najnowszą wersję


Mozilla Firefox 3.6+ Google Chrome 7+ Opera 10.6+ Apple Safari 5.0.2+ Microsoft Internet Explorer 9+